главная /хорошая музыкa / хорошее кино / хорошие книги / хороший юмор / хорошие фото / хорошие видеоролики
Древо, Гуртоправцi, Володар (2003) Ой, давно-давно... / folk, acapella
"Ой давно-давно в матінки була, вже ж тая доріжка терном заросла..."
З невпинним наступом новочасної поп-музики заростають терном колись просторі й розгалужені шляхи-доріжки традиційного музичного мистецтва українських селян. Нам, виконавцям цього альбому, пощастило закарбувати у живих враженнях студентських експедицій дорогами й річками Полтавщини, Поділля, Полісся неповторні запахи сільської хати, мозолисті руки й світлі обличчя співаків і співачок, що їм судилося стати останніми, хто доніс одвічну мудрість незчислимих поколінь, втілену у високій поезії народних пісень...
В похмурі 70-ті, коли Україна - неперспективна "територія" на маргінесі Європи - майже не дихала у глухому куті імперської "культури", в київському інтелектуальному андеґраунді зародився рух автентичного співу - наслідування традицій сільських співаків та музикантів. Фундатори руху - Євген Єфремов, Микола Будник - почули в звуках народних пісень той світотворчий зміст, що міг лягти наріжним каменем до відтворення нашого зруйнованого, але незнищенного космосу.
Наше розуміння традиційної культури виростало з власних польових досліджень українського села, в надрах якого хотіли ми почерпнути не лише формальні мистецькі пам'ятки, але згущено-емоційну, замішану на сльозах і крові, радощах й любові щиру первинність самобутнього національного єства. Неймовірне тепло, простота сільських людей, які пережили воістину "ходіння по муках", зберігши зворушливу дитинну мудрість, стали для нас мірилом справжнього. Бо ж така вже властивість народного мистецтва - воно вміщує в собі твори різних історичних шарів і мистецьких вартостей. Це й безцінні "доісторичні" наспіви - "живі уламки" поганських вірувань наших предків (треки 4, 10), і рафіновані традиції поліфонічного багатоголосся барокової доби, в яку були знайдені настільки вишукані музичні форми, що їх творці й виконавці мають називатися музичною елітою свого народу (треки 1, 5, 7, 18, 22). Це й піднесений стрій кобзарської епіки, зародженої у XVI ст. й благенькою павутинкою неперервної традиції простягнутої у XXI ст. (8), й жалібні псальми, які, мандруючи, поширювали незрячі лірники (17). Але це й дошкульні приспівки (12, 21) та міщанські романси новітніх часів (19), що викликають іронічну посмішку, та все ж підкуповують слухача щиро-мелодраматичним сприйняттям світу.
Перейнявши від старих поліщуків, волинян, полтавчан, слобожан їхній репертуар, ми намагалися щонайточніше передати почуте. Витворившись з пізнання для самих себе "незнаної землі", збуджуваного розумінням того, що згасаюча практика етнічного музикування може перерватися, "автентичний спів" академічних музикантів сьогодні стає єдиним засобом континуації вікових традицій. Що як не правда самопізнання дозволяє дістатися берега подорожньому в хвилях "житейського моря"? Так і наше прозріле віднайдення свого загубленого "я" дає надію в Бозі таки не згинути марно в битві з цивілізаційними химерами.
Ірина Клименко, Тарас Компаніченко
1. балада - Ой давно-давно в батенька була - Полтавщина (Пирятин: Крячківка) - СК - заспів, ІК - верх, ОГ, ОБ, ВС - 3.55
2. анонімний романс поч. XIX - Даром, дівка, цвіти сієш - Чернігівщина - ІК - заспів, верх, ОГ, СК, ОБ, ВС - 5.12
3. колядка - Йшло три бабушки - Чернігівщина (Козелець) - ОБ - скрипка, спів, ОК - заспів, ІК, МС, ОП, СК - 1.55
4. щедрівка - Що на рєчкє да шо на 'Рдані - Слобідщина (Вел. Писарівка) - ОГ - заспів, верхн. голос, СК, ІК - 1.17
5. балада - Ой за гайом зєльоним - Посейм'я (Путивль: Манухівка) - ОГ - заспів, ІК - вивід, ОБ - 3.10
6. колядка дівчині - Прийшли дівочки та й до Галочки - Слобідщина (Охтирка) - ОГ - заспів, верхн. голос, СК, ІК - 2.26
7. балада - Ішла вдова долиною - Полтавщина (Гадяч: Панасівка) - ГК - заспів, ІК - вивід, ЄЄ, РЄ - 5.20
8. дума - Про сокола і соколя - Полтавщина (з репертуару О.Вересая) - ТК - кобза, спів - 9.03
9. лірична - Косив козак сіно - Погориння - ОГ - заспів, ІК - верх - 2.37
10. русальна - Проведу я русалочки - Київське Полісся (Чорнобиль) - ОК - заспів, СК, ІК, МС, ОП - 1.16
11. купальська - Ой ти Галино, ой ти, ой ти - Центральне Полісся (Олевськ) - МС - заспів, СК, ІК, ОК, ОП - 0.42
12. приспівки - Ой не того я співаю - Волинське Полісся - ОБ, ММ - скрипки; спів: СК, ІК, ОК, ОБ, ТК - 5.05
13. солдатська - Ой па горкє па крутой - Київське Полісся (Чорнобиль) - РЄ - заспів, ЄЄ - верхн. голос, СО, ПТ - 2.33
14. "борова" - Ой пойду я да цємненьким лугом - Нижнє Погориння - СО - "дудка", ІК - спів - 2.54
15. "псальма" - Ой ви голуби, ой ви бєлиє - Полтавщина (Гадяч: Веприк) - СК - заспів, ІК - верх, ЄЄ, ПТ, ТС, РЄ - 2.26
16. балада - Ой у полє по роллє - Нижнє Погориння - РЄ - 3.08
17. "чернеча псальма" - Житіє моє всегда горькоє - Київщина (за П.Демуцьким) - ТК - ліра, спів, ММ - спів - 3.18
18. лірична - В полє травка полягла - Слобідщина (Охтирка: Ясенове) - ОГ - заспів, ІК - вивід, ОБ - 4.31
19. романс - Надворі червоніє, синіє далина - Київщина - ОБ - гітара, ІК - заспів, верхн. голос, СК - 2.42
20. весільна - Баярин кудрявий да ще кучерявий - Посейм'я (Кролевець) - ОГ - заспів, верхн. голос, СК, ІК - 1.33
21. весільні приспівки - Ой чи тур, чи тура - Ковельщина - СО, ОБ - скрипки, ГК - бубон; спів: СК, ІК, ОК, МС, ОС, ОП - 1.41
22. балада - Да ясно-красно, де сонечко сходить - Полтавщина (Крячківка) - СК - заспів, ІК - вивід, ОГ, ВС, ОБ - 5.31
ВИКОНАВЦІ, ЗАПИСУВАЧІ (вказано номери творів, записаних співаками в експедиціях):
ДРЕВО склалося з ініціативи Є.Єфремова, який у 1979 р. ідеєю "автентичного співу" згуртував навколо себе групу студентів Київської консерваторії, аби вивчати традиційну пісенну культуру Прип'ятського Полісся, Полтавщини, Східного Поділля.
ГУРТОПРАВЦІ - новий мистецький проект, в якому лідери гуртів ДРЕВО, ВОЛОДАР, КОБЗАРСЬКИЙ ЦЕХ, СЕРПАНОК, БОЖИЧІ, БУТТЯ об'єднали надбання своїх студій над музикою різних жанрів і теренів у спільному музикуванні.
ВОЛОДАР повстав під орудою І.Клименко у 1993 р. з учнів 22-ї київської музичної школи - тепер випускників музичних вузів, які відроджують обрядові пісні Полісся.
ЄЄ - Євген Єфремов - 1, 3, 7, 10, 13
ПТ - Петро Товстуха
РЄ - Роман Єненко - 14, 16, 21
СО - Сергій Охрімчук (скрипка, сопілка, спів)
ТС - Тетяна Сопілка - 1, 15, 22
а також
ГК - Ганна Коропниченко (спів, бубон) - 7, 11
ВС - Валерій Ступницький
ІК - Ірина Клименко - 1-3, 9-12, 14, 16, 19, 21
ОБ - Олег Бут (спів, скрипка, гітара) - 2
ОГ - Олена Гончаренко - 4-6, 18, 20
КК - Катерина Костриченко, спів
ММ - Мар'яна Мархель
СК - Сусанна Карпенко
ТК - Тарас Компаніченко - реконструкція 8, 17
МС - Маргарита Скаженик
ОК - Олена Копєйкіна
ОП - Ольга Полеха
ОС - Олександра Стражник
Ідея, укладання - Ірина Клименко
Звукозапис, мастерінг - Студія Аркадія (записи 2002-2003 рр.) - Валерій Ступницький
Дизайн - Ярослав Коваль
Фото - Володимир Стародуб, Дмитро Клочко
Англійський переклад - Наталя Філімонова
продолжительность: 73:12
качество: 256 кбит/сек
сайбер
Популярные посты
Лента комментариев
андрофаги, генетичні людожери. і це доведений науковий факт, не емоції. це є базис. надбудовою до цієї напівзвірячою суті є патологчні брехливість,
AnShot, Вже побачив, що ти потрапив
Кина, потрапив.!
AnShot, Не можу вставити сюди нове запрошення. У нашій групі у фейсбуці є посилання у постах, та де купа обкладинок з альбомами які були залиті у
Кина, не пускає чогось
https://www.youtube.com/watch?v=O0wlMCoAQNQ